UTMANAD

Emzie har utmanat mig :)


Frågor om bloggande


1 - Hur länge har du bloggat?
Sedan 28 maj 2007. Snart 3 år alltså!


2 - Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut en månad innan du själv började blogga?
Svårt att säga.. vet bara att jag inspirerades av en kompis som tyvärr slutade blogga senare.
Jag tyckte väl bara att bloggandet verkade intressant, men läste egentligen inte några andra bloggar så aktivt då.


3 - Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Åh minns verkligen inte! :O Kompisens, som jag nämnde i föregående fråga.


4 - Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?
Oj nej, dem vill man helst bara... gömma.


5 - Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare?
Ganska många :P Har inte räknat dem!


6 - Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?
Jag läser mest fotobloggar och "vardagsbloggar", ett par inredningsbloggar ibland.


7 - Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.
Det var en svår fråga..
Återkommer om jag kommer på nån :)

8 - Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.
Svårt fråga igen! Samma svar som ovan.


9 - Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
Tja, de som vet om att jag bloggar tycker väl att det är okej, antar jag. Får väl ta och fråga dem ;P


10 - Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Jag hoppas det i alla fall!


11 - Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?
Ja, det tycker jag nog att jag har. Men ibland kan det vara ganska svårt, även om jag blivit bättre på det.


12 - Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.
Mode, det vore bara en katastof eftersom jag inte har någon som helst koll på sånt. Är inte så värst intresserad av det heller.
Inte politik heller, som Emzie också svarade.


13 - I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?
Bloggar mest för att det är roligt.
Svårt att svara på..


14 - Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Absolut :) Förutsatt att personen är sig själv i sin blogg.


15 - Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?
Nej, det har jag inte.


16 - Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Ingen aning, men det kan säkert hända.


17 - Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Och i sådana fall: Hur har du hanterat detta?
Jag har haft turen att aldrig få några elaka kommentarer. Har inte heller råkat läsa något elakt om mig någonstans och är glad för det :)


18 - Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar
Elaka saker då?
Har aldrig varit direkt elak, men har nog skrivit "onödiga" saker som jag ångrat i efterhand.
Har raderat dem.


19 - Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
För mig själv är den enda nackdelen att man inte alltid har tid.

Men allmänt så finns det en nackdel me bloggar, de där dåliga förebilderna som små ungar beundrar. Det är en STOR nackdel, enligt mig.


20 - Tror du att du fortfarande bloggar om två år? I sådana fall: Tror du att ditt bloggande har förändrats då?
Javisst gör jag det, jag hoppas det i alla fall. Mitt bloggande har förändrats sen jag började, så säkerligen har det också förändrats om två år.


21 - Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?
Ja, visst kan de ha en inverkan. Bloggandet växer hela tiden.


22 - Avslutningsvis : Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?
Vad det har betytt för mig?
Svårt fråga igen! Men visst har det betytt mycket, kan bara inte sätta fingret på exakt vad det har betytt.


23 - Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?
Jag har fått en massa inspiration och mitt fotointresse har ökat ytterligare. Sen är det ju alltid roligt att läsa om vad andra tycker och tänker.


24 - Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten.
På den här frågan tänker jag fuska :P Förlåt mig.
Alla som vill ska svara :)

Kommentarer
Postat av: emzi

Härliga svar :)

2010-02-22 @ 11:29:52
URL: http://emzie.ratata.fi

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0