Visste ni

Det finns ett folkslag som kallas mennoniter. De lär leva lite splittrat runt om i världen, men främst i Sydamerika. de lever som man gjorde på 1700- talet. Ingen elektricitet. Häst och kärra. Odlar sin mat. Männen går med hattar och hänglsar och kvinnorna har kjolar och dukar på sina huvuden. Märkligt.
Det är intressant att läsa om folkstammar, klädstilar och allt sånt. Det har jag märkt på sista tiden, man lär sig ganska mycket av det också.

Nej, jag har inte tänkt bli ett levande uppslagsverk.

Idag började smyckeskursen i skolan. Först verkade allt lite konstigt, jag visste inte riktigt vad jag skulle göra. Men när jag sedan kom i gång hjälpte läraren oss alla i tur och ordning. Jag håller på med en ring.

Som vanligt har jag inte så mycket mer att säga.


Kommentarer
Postat av: Werre

Mennoniterna har jag inte hört om, men det låter spännande! I hissan har vi talat om folk som lever som på jakt- och samlartiden, och som gör det ännu idag. De har inga riktiga kläder och talar inget språk, de beter sig alltså som djur. Det skulle vara ganska intressant att se dem! :)

2008-02-05 @ 15:01:34
URL: http://monastir.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0