Helvetti!

Nu går min lillasyster Jennyfer åttan. Det betyder att hon får genomgå samma plåga i ämnet finska som jag fick vid åttånde klass. Hon har alltså samma lärare som jag hade.
Så idag kom Jennyfer hem och travade upp ett par finska böcker på bordet. Helt vanliga böcker, fast på finska.
Hon hade tagit hem dem från biblioteket för att fundera ut vilken hon skulle välja. Framför sig har hon nämligen ett bokreferat på finska. Stackarn.
Hon skulle ta 'Eva & Adam'. Minns inte vilken. Så öppnade hon boken för att visa mig att det egentligen inte var så jobbigt med en finsk bok som man skulle tro. Så hon läste en rad.
'Ja, faktiskt, till och med jag fattade det där' sa jag. Sedan öppnade hon boken på ett nytt ställe igen. HELVETTI! Stod det med stora bokstäver... Jaha tänkte vi... Öppnade en ny sida.. HELVETTI!

Efter ett tag hade vi klart för oss att en finsk barn/ungdomsbok innehåller väldigt mycket HELVETTI! .
Det stod i o för sig inne i meningar. Men de meningarna var skrivna med stora bokstäver. Alltså personerna i boken skriker ganska mycket.
Det var så komsikt på något sätt. Jag menar, HELVETTI, det är så finne på något sätt.

image84


Nu måste jag igen en gång ursäkta mig för att jag skrev lite för långt och för mycket och för förvirrande. Men jag har alltid tyckt att det har varit svårt att vara kortfattad. Så det är bara att stå ut.

Kommentarer
Postat av: Werre

Usch jag kommer med fasa ihåg alla gångerna man var tvungen att ha finskaföredrag i EHS :( Jo helvetti i en barnbok passar inte riktigt hehe...

2007-08-24 @ 19:48:51
URL: http://monastir.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0